Akademia Rolnicza
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie czerpie z dziedzictwa intelektualnego i tradycji Uniwersytetu Jagiellońskiego. To właśnie na tym Uniwersytecie od 1890 r. rozwijały się nauki rolnicze i leśne, kształcono młodzież, a także dbano o jej patriotyczne wychowanie. Od chwili powołania na UJ studia rolnicze w Krakowie były prowadzone nieprzerwanie na poziomie akademickim. W całej historii tych studiów kolejnym pokoleniom profesorów przyświecała idea wychowania młodzieży w poszanowaniu wolności obywatelskich i zasad etycznych. Za taką postawę kadra nauczająca nieraz doświadczała represji, a niektóre osoby były nawet okresowo pozbawiane możliwości nauczania.
Dzisiaj, po pięćdziesięciu latach istnienia Akademii jako samodzielnej uczelni, za priorytet uznajemy nadal niezależność myśli i postaw oraz obronę powszechnie uznawanych zasad i wartości akademickich. Zadaniem Akademii Rolniczej w Krakowie jako uczelni akademickiej jest kształcenie przyszłych elit do pracy w sferze szeroko pojętej gospodarki żywnościowej i leśnej oraz kształtowania i ochrony środowiska przyrodniczego. Uczelnia ma przygotowywać kadry zdolne sprostać współczesnym wymaganiom zrównoważonego rozwoju opartego na ekologicznych zasadach gospodarowania i korzystania z zasobów Ziemi.
Przewidując kierunki przyszłego rozwoju gospodarki, Uczelnia przekazuje przyszłym absolwentom nowoczesną wiedzę i umiejętności w zakresie nauk rolniczych, leśnych, biologicznych, ekonomicznych i inżynieryjnych. Przemiany społeczno-gospodarcze, jakie dokonały się w Polsce spowodowały, że od absolwenta Akademii Rolniczej wymaga się nowego rodzaju kwalifikacji. W miejsce fachowca przygotowanego do prowadzenia i nadzorowania procesów produkcyjnych w rolnictwie, oczekuje się specjalisty, który będzie w stanie powiązać przygotowanie technologiczne z umiejętnościami doradczymi i odpowiednią wiedzą ekonomiczną. Kwalifikacje te uzupełnione umiejętnościami w zakresie komunikacji społecznej stanowić powinny wyposażenie zawodowe absolwenta Akademii Rolniczej, właściwie przygotowanego do pracy w obszarze szeroko pojętej obsługi rolnictwa. W krajach Unii Europejskiej obserwuje się rosnącą rolę specjalistów o takim profilu kwalifikacji zawodowych. Wynika to stąd, że obok samego wytwarzania żywności coraz ważniejsza staje się dbałość o jej jakość, kontrolę i zbyt. Istotną rolę spełniają pod tym względem służby doradcze różnego szczebla.
W związku z tak zdefiniowanym profilem absolwenta Uczelnia dąży do gruntownej modyfikacji programów kształcenia, poszerzając zakres przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Istotą tych przemian winna być taka konstrukcja programów studiów, aby możliwe było nie tylko uczenie, ale i wyzwalanie kreatywności studentów. Szans upatrywać należy w dywersyfikacji i indywidualizacji programów studiów. Wymaga to jednak reorientacji w postrzeganiu roli nauczyciela akademickiego, który w coraz większym stopniu powinien odgrywać rolę moderatora i przewodnika procesu kształcenia, wykorzystującego nowoczesne metody nauczania.
W celu wyposażenia studentów w umiejętności zgodne z oczekiwaniami i potrzebami przyszłego rynku pracy, do treści nauczania na wszystkich kierunkach wprowadzane są techniki informatyczne. W kontekst zmian programowych wpisuje się też nowa definicja praktyk odbywanych poza Uczelnią oraz w jej stacjach doświadczalnych. Wszyscy nauczyciele akademiccy zobowiązani są dokładać szczególnych starań, aby zapewnić wysoką jakość kształcenia.
Integralną część działalności Uczelni stanowią badania naukowe. Można w nich wyróżnić dwa obszary. Obszar pierwszy to badania w ramach grantów i programów europejskich, których tematyka określana jest przez autora projektu i przez zamawiającego. Obszar drugi to badania objęte działalnością statutową. Powinien on funkcjonować w powiązaniu z szeroko pojętym procesem dydaktycznym, a wręcz nawet go wspierać. Podejmowanie szerokich programów badawczych, także międzynarodowych oraz wprowadzanie technik informatycznych, służących rozwojowi rolnictwa winno wzmacniać znaczenie i tożsamość Uczelni w kraju i na świecie.
Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja ma bogatą tradycję bliskiej współpracy z uczelniami akademickimi Krakowa oraz innymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą. Kontynuowanie i umacnianie tej współpracy będzie sprzyjać poszerzaniu i uzupełnianiu oferty edukacyjno-badawczej, mającej służyć zaspokojeniu potrzeb społecznych i cywilizacyjnych w przyszłości.
Kierunki kształcenia:
Wydziały
| Kierunki |
Rolniczo-Ekonomiczny | |
Hodowli i Biologii Zwierząt |
- Zootechnika - ID, IZ, MUZ
- Rybactwo - ID
|
Inżynierii Środowiska i Geodezji |
- Inżynieria Środowiska - ID, IZ, MUZ
- Geodezja i Kartografia - ID, IZ, MUZ
|
Leśny | |
Ogrodniczy |
- Ogrodnictwo - ID, IZ, MUZ
|
Agroinżynierii |
- Technika Rolnicza i Leśna - ID, IZ, MUD
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji - ID, MUD
|
Technologii Żywności |
- Technologia Żywności i Żywienia Człowieka - ID, IZ, MUZ
|
Międzywydziałowe Studium Biotechnologii | |
LEGENDA: | Dzienne | Zaoczne |
Studia I-go stopnia | ID | IZ |
Studia II-go stopnia | MUD | MUZ |
Studia jednolite magisterskie | MD | MZ |
|